KAPITOLA
V. - HRA
§ 1. O tom, které družstvo nastoupí v utkání
první na pálku a které do pole, se rozhoduje losováním, a to buď pomocí mince nebo
jiným způsobem podle pravidel soutěže.
§ 2. O způsobilosti hřiště pro zahájení hry
rozhoduje výhradně hlavní rozhodčí.
§ 3. Řádná hra má 7 směn.
- Plný počet směn se nedohrává, jestliže družstvo druhé na pálce dosáhne v
šesti směnách většího počtu bodů než soupeř v celém utkání včetně první
poloviny 7.směny. Utkání je možno ukončit ve druhé polovině 7.směny, jestliže
družstvo na pálce dosáhlo většího počtu bodů, i když ještě nemá tři auty.
- Na všech oficiálních turnajích ISF se použije ”pravidlo o rozdílu”, kdy zápas
končí rozdílem 20 bodů po třetí směně nebo 15 bodů po čtvrté směně nebo 10
bodů po páté směně. Příslušná směna nemusí být dohrána do konce a utkání
končí, jestliže družstvo druhé na pálce dosáhne rozdílu, i když ještě nemá 3
auty.
Je-li utkání na konci 7. směny nerozhodné, prodlužuje se
hra o další směny, dokud jedno družstvo nedosáhne po sehrání úplné směny
většího počtu bodů než druhé, nebo dokud družstvo druhé na pálce nedosáhne
většího počtu bodů v druhé polovině směny, dříve než má tři auty.
Rozhodčí může hru ukončit předčasně, jestliže nastane soumrak,
začne pršet, vypukne oheň nebo vzniknou nepokoje v hledišti nebo za jiných
okolností, které mohou hráče nebo diváky ohrozit. Výsledek předčasně ukončeného
utkání platí, jestliže bylo utkání ukončeno po pěti úplných směnách nebo
jestliže družstvo druhé na pálce dosáhlo většího počtu bodů v druhé polovině
nedohrané páté směny.
Nerozhodný výsledek utkání platí, jestliže je stav utkání
nerozhodný ve chvíli, kdy rozhodčí ukončí hru na konci páté směny nebo další
směny nebo jestliže družstvo druhé na pálce vyrovná stav utkání v nedokončené
páté nebo další směně.
Rozhodčí může skrečovat utkání, jestliže je fyzicky napaden
některým z hráčů nebo diváků nebo při šarvátce mezi hráči. Hlavní rozhodčí
může skrečovat utkání, pokud je fyzicky napaden kterýkoliv rozhodčí některým
z hráčů nebo diváků.
Utkání se skrečuje ve prospěch družstva, které neporušilo
pravidla, jestliže:
- Družstvo nenastoupí na hřiště nebo je na hřišti, ale odmítá zahájit hru v
době stanovené hracím řádem soutěže.
- Družstvo po zahájení hry odmítá pokračovat ve hře, ačkoli rozhodčí hru
nepřerušil ani předčasně neukončil.
-
- Družstvo po přerušení hry nenastoupí ke hře do dvou minut po výzvě rozhodčího.
- Družstvo se zřejmě snaží prodlužovat hru nebo naopak hru nevhodně urychlovat.
- Družstvo přes upozornění úmyslně znovu poruší některé ustanovení pravidel.
- Vyloučený hráč nebo kterákoliv vyloučená osoba, která měla oprávnění sedět
na lavičce mužstva, neopustí hřiště do jedné minuty.
- Družstvo má po vyloučení hráče nebo z jiné příčiny méně než 9 hráčů nebo
méně než 10 se suplujícím pálkařem.
- Neoprávněný hráč se vrátí do hry a je nadhozeno.
Nedohrané a nerozhodné utkání se hraje celé znovu. V opakovaném
utkání se sestava může změnit.
VÝJIMKA: Utkání MS a ME, které bylo přerušeno hlavním
rozhodčím, se dohrává od toho okamžiku, kdy bylo přerušeno. Tuto výjimku lze
použít i pro jiné krátkodobé turnaje (upravuje příslušný soutěžní řád
turnaje).
§ 4. V utkání vítězí družstvo, které dosáhlo v platné hře
většího počtu bodů.
- Výsledek předčasně ukončeného utkání je poměr bodů dosažených na konci
poslední úplné směny. Jestliže družstvo druhé na pálce dosáhne většího počtu
bodů v nedohrané směně, platí výsledek dosažený v době, kdy bylo utkání
předčasně ukončeno.
- Výsledek platného nerozhodného utkání je rovný počtu bodů v době, kdy bylo
utkání ukončeno. Utkání se hraje znovu od začátku.
- Výsledek skrečovaného utkání je poměr 7:0 ve prospěch družstva, které
neporušilo ustanovení pravidel hry.
§ 5. Zkracování hry (Tie-breaker).
Na počátku osmé směny a každé další nutné
půlsměny nastupuje družstvo na pálce s běžcem na druhé metě. Tímto běžcem je
hráč, který v předešlé směně jako poslední ukončil čas na pálce. Tento hráč
může být vystřídán v souladu s pravidly o střídání.
§ 6. Dosažení bodu.
- Družstvo dosáhne bodu, jestliže běžec správně proběhne metovou dráhu a
postupně se dotkne první, druhé, třetí a domácí mety dříve, než má družstvo
třetí aut.
- Bod se nezapočítává do výsledku utkání, jestliže ho bylo dosaženo v rozehře, v
níž je třetím autem ve směně:
- Autování běžícího pálkaře před obsazením první mety.
-
- Nucené autování běžce proto, že se pálkař stal běžícím pálkařem,
včetně hry na výzvu v této situaci.
- Běžec za to, že vyběhl z mety dříve, než nadhazovač nadhodil míč pálkaři.
- Předchozí běžec.
§ 7. Porada
a. Porada v útoku. V každé směně smí být pouze jedna porada v
útoku.
POZNÁMKA:
- Poradou v útoku se rozumí porada mezi pálkařem, běžcem, připravujícím se
pálkařem a koučem, a to i mezi kouči vzájemně.
- Za poradu se nepovažuje, jestliže si nadhazovač vyžádá bundu, když je na metě,
nebo když se radí zástupci družstva v útoku v době, kdy má poradu družstvo v
obraně za předpokladu, že zástupci družstva v útoku jsou připraveni, když
družstvo v obraně skončí poradu.
- Rozhodčí nesmí povolit více než jednu poradu v útoku v každé směně.
DŮSLEDEK § 7 a: Druhá porada v útoku v jedné směně má za
následek vyloučení vedoucího družstva nebo kouče, který takovou poradu vyžaduje.
b. Porada v obraně. V průběhu zápasu o sedmi směnách smí být
pouze tři porady v obraně. V každé další směně následující po sedmé směně
smí být pouze jedna porada v obraně.
POZNÁMKA:
- Poradou v obraně se rovněž rozumí porada, když hráč v poli, který opustí svoje
postavení, odchází směrem k lavičce pro instrukce bez ohledu na to, zda byl
vyžádán ”Time” či nikoliv.
- Za poradu v obraně se nepovažuje ohlášení střídání vedoucím družstva nebo
koučem, který vyjde z lavičky směrem k hlavnímu rozhodčímu, pokud přitom
nepřekročí ohraničení pole, aby do něj vstoupil a hovořil s kterýmkoliv hráčem v
obraně po provedení střídání.
VÝJIMKA: Jestliže jde o střídání nadhazovače, který opustí
nadhazovací postavení dříve, než vedoucí družstva nebo kouč překročí
ohraničení pole (nevkročí do pole), vedoucí družstva nebo kouč smí oprávněně
vstoupit do pole, aby hovořil s kterýmkoliv hráčem v obraně. Za poradu v obraně se
to nepovažuje, dokud nadhazovač provádí nadhozy na rozcvičení.
- Porada v obraně končí, jakmile vedoucí družstva nebo kouč překročí ohraničení
pole při návratu na lavičku.
- Probíhající porada v obraně pokračuje a není ukončena, když nastoupí do hry
nový hráč.
- Jestliže všechny tři porady v obraně se neuskuteční do konce sedmé směny, nárok
na ně zaniká a družstvo dále může mít už jen jednu poradu v každé další
směně.
- Za poradu v obraně se nepovažuje, když se družstvo v obraně radí, zatímco
probíhá porada družstva v útoku za předpokladu, že zástupci družstva v obraně
jsou připraveni ke hře, když družstvo v útoku skončí poradu.
DŮSLEDEK § 7 b: Čtvrtá a každá další porada v obraně v
utkání o sedmi směnách, nebo druhá a každá další porada v osmé a každé
následující směně, znamená pro hráče, který je uveden jako nadhazovač v seznamu
hráčů družstva v okamžiku, kdy došlo k porušení tohoto pravidla, že je označen
jako nesprávný nadhazovač a je vyloučen z nadhazování do konce zápasu.
POZNÁMKA: Nesprávný nadhazovač může dále hrát na kterémkoliv
místě v obraně, ale nemůže opětovně nadhazovat.
- Porada se nepovažuje za ohlášenou, jestliže k ní dojde v době, kdy je rozhodčím
přerušena hra.